Nieuwsbrief 1 – 2015/2016

Sinds twee collegejaren is het gebruikelijk dat de voorzitter elke module een nieuwsbrief schrijft om de relaties van de vereniging op de hoogte te houden van de stand van zaken. Dit collegejaar mag ik, Jonathan Nieuwenweg, namens het nieuwe bestuur deze taak op mij nemen.

Ten eerste wil ik graag het nieuwe bestuur aan u voorstellen. Hieronder staan alle nieuwe bestuursleden per functie beschreven.

Voorzitter Jonathan Nieuwenweg
Vicevoorzitter Nico Leusink
Secretaris Nikki Wilms
Penningmeester Sanne van Emous
Algemeen Lid Nina Grillet

Wij zijn stuk voor stuk gemotiveerd om er samen met u een mooi en leerzaam jaar van te maken!

Study Startweek
Ook dit jaar heeft Wijnvereniging Dionysus zich tijdens de Study Startweek weer van haar beste kant laten zien. Het toenmalig bestuur, aankomend bestuur en een groep gemotiveerde leden uit het promoteam hebben zich de hele week bezig gehouden met activiteiten ondersteunen en leden werven. Dit jaar mocht Dionysus op drie tijdstippen en vier locaties wine tasting workshops geven aan de nieuwe studenten van de Hotelschool. Daarnaast hebben we geholpen tijdens de Leip! intro voor alle hogescholen en mochten we de sportdag voor de Hotelschool helpen organiseren. Het was een succesvolle, maar vooral ook leuke week.

Sems
Na twee jaar dankbaar gebruikt te hebben gemaakt van Spinoza als borrellocatie en trouwe sponsor, is vanaf dit jaar onze wekelijkse borrel in de bovenbar van Sems. Sems is een restaurant en wijnbar aan het Gouverneursplein in Leeuwarden. Wij zijn tot op heden erg blij met Sems en wij kijken uit naar een voorspoedige samenwerking de komende jaren.

De eerste dinsdag van de eerste module was het weer tijd voor de traditionele Start of the Module Party. Deze SOMP is vooral bedoeld om nieuwe en potentiële leden kennis te laten maken met andere leden en ons spreekwoordelijke tweede huis: Feestcafé Shooters. Het was weer een gezellige avond waarop wij meerdere leden hebben kunnen werven.

In de eerste week van de module hebben wij een introductieproeverij georganiseerd voor de geïnteresseerde studenten uit Leeuwarden. Martin Wolvers heeft aan de studenten laten zien hoe zo’n proeverij er bij ons aan toe gaat. Met ruim vijftig aanmeldingen mogen we spreken van een geslaagde en leerzame avond.

Net als voorgaande jaren was de eerste officiële proeverij dit jaar een gemengde proeverij (voor beginners en gevorderden) bij onze sponsor, de wijnwinkel Wielinga. De eigenaren van Wielinga hebben ons meer geleerd over het lezen van de etiketten van wijnflessen. Twee weken later heeft het bestuur een gemengde proeverij gegeven over geuren in wijn. Alle deelnemers zijn in groepen ingedeeld en moesten wijnen en geuren combineren. De eerste gevorderdenproeverij van het jaar is gegeven door Jeroen ter Wal, leraar aan Hogeschool TIO en eigenaar van Ariva Wijnbeleving. Tijdens deze proeverij hebben wij een aantal mooie Duitse en Oostenrijkse wijnen mogen proeven. De eerste officiële beginnersproeverij is dit jaar gegeven door Sjoerd IJzerman, eigenaar van wijnimportbedrijf WineTable in Steenwijk. Tijdens deze proeverij is er aan de nieuwe leden geleerd hoe zij nou eigenlijk wijn kunnen proeven.

Commissies
Omdat wij als bestuur niet alles alleen kunnen, hebben wij weer meerdere commissies gevormd om ons te ondersteunen het aankomende jaar. Na een sollicitatieprocedure hebben wij dit jaar vijf commissies kunnen presenteren: de eventcommissie, de gastronomiecommissie, de wijnreiscommissie, de oud-ledencommissie en een lustrumcommissie.

Kruip in de huid van-weekend
Op zaterdag 24 oktober heeft een deel van de gastronomiecommissie aangevuld met een lid van de vereniging een wijnproeverij verzorgd in het Kruip in de huid van-weekend. Tijdens dit weekend krijgen de ouders van eerstejaars hotelschoolstudenten een kijkje in de gang van zaken op de hotelschool, en daar hoort ook wijnkennis bij! De reacties van de ouders waren positief, en we kijken uit naar een verdere samenwerking.

Graduation ceremony
Vrijdag 13 november was op Stenden de graduation ceremony voor de geslaagden van de opleiding International Hospitality Management. Tijdens deze ceremonie heeft Floris Graafland namens Wijnvereniging Dionysus de genomineerden voor de Icarius Wine Award mogen aankondigen en onze vereniging kort mogen presenteren, waarna de genomineerden samen met Shane de Bruijn een mooie fles hebben gesabreerd. Wij willen graag Brenda de Zwaan hartelijk danken voor het ons bieden van deze mogelijkheid, en wensen de genomineerden heel veel succes!

Urban Golf
In de komende module zal op 8 december de Urban Golf weer plaatsvinden. Deze kroegentocht met golfthema is een jaarlijks terugkerend evenement waarin deelnemers in groepen worden ingedeeld om de onderlinge banden te versterken.

Gastronomische activiteit
Wijnvereniging Dionysus heeft niet alleen interesse in wijn maar ook in gastronomie. De vereniging heeft daarom een gastronomiecommissie om zich bezig te houden met de gastronomische aspecten van de vereniging. Komende module zal deze commissie een mooie activiteit voor onze leden organiseren. Wat dit precies gaat worden, is nog een verrassing.

Lustrum
Dit collegejaar zal een bijzonder collegejaar worden. Wijnvereniging Dionysus bestaat dit jaar namelijk tien jaar. Dit betekent dat wij ons tweede Lustrum mogen vieren. Dit willen wij graag met zoveel mogelijk mensen doen: onze huidige leden, oud-leden en relaties. De Lustrumweek zal plaatsvinden van 4 tot 8 januari 2016. Tijdens deze week zullen er meerdere activiteiten plaatsvinden.

Bestuurswissel
Drie van de vijf nieuwe bestuursleden zullen vanaf de derde module Leeuwarden verlaten. De komende module zullen er sollicitaties plaatsvinden om de functies van voorzitter, vicevoorzitter en secretaris te vervangen.

Bij dezen hoop ik u geïnformeerd te hebben over hoe de vereniging er op dit moment voor staat. Als bestuur hebben wij er veel zin in, om samen met onze leden en alle andere relaties er weer een prachtig en leerzaam jaar van te maken. Mocht u nog vragen voor ons hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Namens het bestuur van Wijnvereniging Dionysus