Nieuwsbrief 1 2017/2018

De eerste module van het nieuwe schooljaar is inmiddels voorbij. Dit betekent dat de eerste activiteiten van Wijnvereniging Dionysus ook geweest zijn. Aan mij, Naomi Koppen, om u middels deze nieuwsbrief op de hoogte te stellen van de afgelopen en komende activiteiten.

Allereerst wil ik graag (nogmaals) het nieuwe bestuur aan u voorstellen:
Naomi Koppen Voorzitter
Inge Blaauwbroek Vicevoorzitter
Maximilian van Voskuilen Secretaris
Paul Geerts Penningmeester

Wij hebben er alle vertrouwen in dat ook dit jaar weer een prachtig Dionysus jaar zal worden.

Traditiegetrouw was de eerste proeverij bij Wijnwinkel Wielinga. Zowel Nederlandse als internationale leden waren met veel enthousiasme naar de wijnwinkel gekomen. Na een rondleiding en het proeven van verschillende wijnen kwam iedereen ’s avonds wederom bij elkaar voor de wekelijkse borrel. De kop was eraf!

Twee weken later was het tijd voor de tweede internationale proeverij van het jaar. In kleinere groepjes maakten de leden kennis met specifieke geuren die terug te vinden zijn in wijn. Hierna kregen zij de kans om deze geuren te herkennen in wijnen uit verschillende regio’s.

De laatste proeverij van de eerste module was een proeverij met Oostenrijkse wijnen gegeven door Hans Pfneisel. Hans Pfneisel is Oostenrijker en heeft na zijn studie aan de Hogere Hotelschool in Bad Hofgastein voor verschillende restaurants en wijnimporteurs in Nederland gewerkt. Sinds 2001 heeft hij zijn eigen bedrijf, Austrian Trade Consultancy.

Crazy 88
Dit schooljaar wilden wij graag iets nieuws introduceren om oude en nieuwe leden op een leuke manier kennis met elkaar te laten maken. Na wat brainstormen kwam het idee voor een Crazy88 naar voren. In het centrum van Leeuwarden moesten verschillende teams gekke en ludieke opdrachten uitvoeren. Tijdens deze opdrachten stond het beter leren kennen van elkaar, de vereniging en de stad centraal.

Noordelijk wijnevent
Ook dit jaar was Wijnvereniging Dionysus weer aanwezig bij het Noordelijk Wijnevent. Er werd geholpen bij het ontvangst en ook het uitschenken van de wijnen tijdens de workshops nam Dionysus voor zijn rekening. Het hoogtepunt was de verkiezing voor Wijnkenner van het Noorden. Deze titel staat komend jaar op naam van de penningmeester van Dionysus, Paul Geerts.

ALV
Een aantal weken later dan voorgaande jaren was het op dinsdag 17 oktober tijd voor de eerste Algemene Ledenvergadering (ALV) van het jaar 2017-2018. Tijdens deze ALV werd het bestuur van 2016-2017, bestuur Ubas, uitgeslagen en maakten de bestuursleden plaats voor het bestuur 2017-2018, Bestuur Koppen. Na dit officiële gedeelte presenteerde Bestuur Koppen haar plannen voor komend jaar.

Propedeuse uitreiking
Op woensdag 18 was de propedeuse-uitreiking voor de hotelschool-studenten van Stenden. Inge Blaauwbroek mocht namens Wijnvereniging Dionysus de Wine Talent Award uitreiken. Via deze weg willen wij de winnares nogmaals feliciteren. Ook willen wij Brenda de Zwaan en MeetingU bedanken voor de samenwerking.

Commissies
Ook dit jaar zijn er weer meerdere commissies aangesteld ter ondersteuning van het bestuur. Na de sollicitatieprocedure zijn wij blij u te melden dat wij zeer enthousiaste leden hebben gevonden voor onze eventcommissie, gastronomiecommissie en wijnreiscommissie. Momenteel wordt er nog gezocht naar de juiste invulling voor de oud-ledencommissie.

Zoals iedere eerste dinsdag van de nieuwe module was het ook deze keer weer tijd voor de Start Of The Module Party (SOMP). In samenwerking met Feestcafé Shooters organiseerde Wijnvereniging Dionysus de SOMP met deze keer als thema: Après Ski. Terugkijkend op deze avond kunnen wij concluderen dat het wederom een erg geslaagde SOMP was.

Urban Golf
Op dinsdag 28 november staat de Urban Golf gepland. Deze kroegentocht met als onderliggend thema “golf” is bedoeld om leden elkaar beter te laten leren kennen. In kleine gemixte groepen zullen de leden verschillende kroegen in de stad bezoeken.

Tweede introductieproeverij
Na het succes van de eerste introductieproeverij hebben wij besloten op 14 december nog een introductieproeverij te organiseren. Deze proeverij is bedoeld om studenten kennis te laten maken met onze vereniging. De proeverij zal gaan over de Loire en zal gegeven worden door Brenda de Zwaan, ook wel bekend als de Wijnjuf.

Jaarafsluitend diner
Traditiegetrouw sluiten wij het jaar af met het jaarafsluitend diner. De gastronomiecommissie zal een heerlijk 3-gangen diner bereiden in de demo-keuken van Stenden. Met mooie bijpassende wijnen zullen wij de feestdagen inluiden en alvast proosten op het nieuwe jaar.

Hopende u met bovenstaande informatie voldoende te hebben geïnformeerd over de stand van zaken van Wijnvereniging Dionysus. Mocht u naar aanleiding van deze nieuwsbrief vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.

Naomi Koppen