Nieuwsbrief 2 – 2015/2016

Als bestuur willen wij u graag op de hoogte houden van wat er de afgelopen module is gebeurt, en wat er nog gaat komen. Om deze reden ontvangt u als relatie van onze vereniging voor de tweede keer dit jaar de nieuwsbrief.

Afgelopen module hebben we weer een aantal mooie en leerzame proeverijen gehad. De eerste proeverij van deze module was een gemengde proeverij over de Bordeaux. De proeverij werd aangeboden door Sopexa, en de spreker voor deze avond was Edwin Raben. De tweede proeverij was een beginnersproeverij die werd gegeven door Antonio Quadrado. Tijdens deze proeverij heeft de beginnersgroep kennis kunnen maken met de kunst van het blindproeven. Wat de groep echter niet wist was dat er in totaal maar twee verschillende druiven gebruikt werden. De gevorderdenproeverij van deze module werd gegeven door de eigenaren van Wijndijck. Wij hebben deze mannen mogen ontmoeten op het noordelijk wijnevent in Stadsschouwburg de Harmonie. Het thema van de proeverij was Dijken van wijnen.

Op de eerste dinsdag van de module was het traditiegetrouw weer tijd voor de Start of the module party. Het thema van deze SoMP was 70’s Disco. We hebben weer een prachtige avond gehad met mooie outfits, en toepasselijke 70’s muziek.

Gastronomie proeverij
Het eerste gastronomische uitje van dit jaar dat de gastronomiecommissie georganiseerd heeft was een gastronomische proeverij. De spreker tijdens deze avond was ervaren horecaman Ron Grillet. Hij heeft meerdere wijnen meegenomen en de gastronomiecommissie heeft bij deze wijnen kleine hapjes klaargemaakt. Ron heeft ons geleerd hoe je de smaken van gerechtjes moet combineren met wijnen. Het was een erg leerzame proeverij en we kijken al weer uit naar de laatste gastronomische activiteit in de vierde module.

Urban Golf
Op dinsdag 8 december was het weer tijd voor de Urban Golf. Tijdens deze kroegentocht in golfkleding zijn de onderlinge banden weer goed versterkt. Iedereen heeft alle holes succesvol afgerond en het was weer een groot succes.

Lustrum
Wij zijn als bestuur heel erg trots dat wij dit jaar het 2e Lustrum van Wijnvereniging Dionysus mochten organiseren. De vereniging bestaat inmiddels 10 jaar en dat mogen we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan zonder het uitgebreid te vieren. De lustrumweek vond plaats van 4 t/m 8 januari. De week is georganiseerd in samenwerking met de evenementencommissie, de gastronomiecommissie en de lustrumcommissie. Er zijn meerdere activiteiten georganiseerd tijdens de week. We hebben de week afgetrapt met lasergamen. Op dinsdag heeft één van onze oud-leden, Pim van Rijthoven, een proeverij over mousserende wijnen gegeven. Pim is vicevoorzitter van de vereniging geweest en is inmiddels werkende als maître bij FG restaurant in Rotterdam. De proeverij was weer een groot succes en wij zijn erg trots dat een oud-lid de proeverij heeft kunnen organiseren. Op de woensdag hebben we het spel Crazy 88 in de binnenstad gespeeld en op donderdag was er een prachtig feest in de Harmonie. Om de week in stijl af te sluiten hebben we op vrijdag een diner gehad in Wannee. We hebben van vijf gangen met mooie bijpassende wijnen mogen genieten. Ondanks alle weeralarmen was de week een gigantisch succes en wij kijken al weer uit naar het volgende lustrum over 5 jaar.

Bestuurswissel
Zoals in de vorige nieuwsbrief al was aangegeven zou het bestuur halverwege het jaar van samenstelling veranderen. Onze secretaris Nikki Wilms is voor een half jaar naar het buitenland gegaan, en onze vicevoorzitter Nico Leusink is voor 1 module naar het buitenland. Nina Grillet heeft de functie van Secretaris op zich genomen. Nico komt in de vierde module weer terug om het bestuursjaar met ons af te maken. Tijdens de aankomende module zal Job Hogendoorn, oud penningmeester en oud voorzitter, ons ondersteunen met de bestuurstaken. Wij wensen Nikki en Nico veel succes en plezier in Bali en Thailand.

Icarius wine award
Op 18 januari, tijdens het diner D’honneure is de Icarius Wine award weer uitgereikt. Wij zijn erg trots om te mogen zeggen dat 4 van de 6 genomineerden oud-leden van Wijnvereniging Dionysus waren. Namenlijk: Rianne Heessen, Pim van Rijthoven, Guy Kerkvliet en Renate Overhorst. Waar wij nog trotser op zijn, is dat Pim van Rijthoven de award dit jaar heeft gewonnen. We willen Pim graag feliciteren met deze mooie prijs, en we wensen je nog veel succes in de toekomst.

Study Startweek februari
In februari is er weer een nieuwe instroom van studenten geweest. Dionysus heeft tijdens de studie startweek weer mogen helpen met een aantal activiteiten. Op de dinsdag hebben wij meegeholpen om de hospitality games te organiseren. Dit waren een aantal horeca gerelateerde spellen zoals tafel opmaken, flessen openen en een geurenproeverij. Op woensdag hebben wij drie wijnproeverijen voor de nieuwe eerstejaars georganiseerd. Tijdens deze proeverij hebben wij een introductie over wijn gegeven en we hebben vier mooie wijnen van Wijnwinkel Wielinga mogen proeven. Uiteraard hebben wij naast deze activiteiten tijdens de week nog gepromoot voor de vereniging.

Afgelopen week, op de eerste dinsdag van de nieuwe module was het alweer tijd voor de derde start of the module party dit jaar. Het thema van dit feestje was piraten en prinsessen. We hebben vrouwelijke piraten, mannelijke prinsessen, en nog vele andere mooie outfits gezien.

Aankomende module is het ook weer tijd voor het jaarlijkse dames- en herenuitje. Op deze avond worden de dames van de heren gescheiden om een leuke activiteit met de groep te doen. Na de activiteiten komen de dames en de heren weer samen in Shooters om de avond in stijl af te sluiten. De dames zullen als vanouds tegen de heren strijden in een estafette.

Collegetour Wijnvereniging Dionysus
Tijdens onze Lustrumweek stond er een Collegetour met Gert Crum op het programma. Het college is vrij toegankelijk voor alle geïnteresseerden. Gert Crum is één van de bekendere wijnjournalisten in Nederland. Hij schrijft artikelen en boeken over wijn, verzorgt spreekbeurten, presentaties en proeverijen en is nauw betrokken bij het wijnonderwijs in Nederland. Gert Crum heeft in binnen- en buitenland meerdere prijzen voor zijn werk mogen ontvangen. Zijn boek Domaine de la Romanée-Conti is uitgeroepen tot ‘Wine book of the year’ in 2012. Helaas kon het college vanwege het weeralarm in januari niet doorgaan. Aankomende module zullen we een nieuwe datum prikken om dit leerzame college alsnog door te laten gaan.

Middels deze nieuwsbrief hoop ik u, zo halverwege het jaar, goed geïnformeerd te hebben over waar Wijnvereniging Dionysus mee bezig is. Ik zie u graag op één van onze proeverijen of andere evenementen, maar mocht dit niet lukken en heeft u vragen, aarzel dan nooit om met mij of één van de andere bestuursleden contact op te nemen.

Ik ben er van overtuigd dat we er het komende half jaar iets moois van gaan maken met zijn allen!