Nieuwsbrief 2 2017/2018

Dat de tijd vliegt, wordt wel bewezen door het feit dat het inmiddels 2018 is. Ook hebben wij het halve collegejaar 2017-2018 alweer achter ons gelaten. Dit bekent dat het tijd is voor een nieuwe nieuwsbrief van onze vereniging.

De eerste proeverij van de tweede module werd gegeven door Trajko Mitkov. Hij nam ons mee naar wijnen uit het geboorteland van zijn vader, Macedonië. Met zijn bedrijf Wijnhandel Alexander wilt Trajko ervoor zorgen dat de bekendheid van Macedonische wijnen toe gaat nemen. De aanwezige leden hebben genoten van de bijzondere wijnen die dit land te bieden heeft.

De andere proeverij van de afgelopen periode was de eerste van het nieuwe kalenderjaar. En wat voor een! Frank Smulders, één van de 300 “Masters of Wine”, was naar Leeuwarden afgereisd om voor ons een proeverij te verzorgen.  Met als thema het Spaanse wijngebied Ribera del Duero werd het een proeverij waarbij veel kennis op een enthousiaste manier werd overgedragen.

Urban golf
Ook dit jaar was het in november weer tijd voor de jaarlijkse Urban Golf. Gepaste kleding werd uit de kast gehaald, zodat iedereen in stijl de golfbaan, oftewel de kroegen van Leeuwarden, kon verkennen. Alle teams liepen keurig de holes af en ondertussen werd er op een gezellige manier gewerkt aan de onderlinge contacten.

Tweede introductieproeverij
Na een succesvolle eerste introductieproeverij was het deze module tijd voor een vervolg. Brenda de Zwaan, beter bekend als dé Wijnjuf, nam potentiële nieuwe leden mee naar de Loire. Het werd een gezellige en geslaagde avond.

Jaarafsluitend diner
Om feestelijk het jaar uit te gaan organiseerde de gastronomie commissie wederom het jaarafsluitend diner. Iedereen had zijn en haar kerstkleding een paar dagen eerder uit de kast gehaald en ook de conferentiezaal van Stenden Hotel, waar het diner werd gegeven, was feestelijk aangekleed. Onder het genot van bijpassende wijnen werd er een heerlijk vier gangen diner geserveerd.

SSW februari
Net zoals tijdens de Study Start Week in september helpt Wijnvereniging Dionysus ook in februari bij de activiteiten tijdens de SSW. Naast de hulp bij verschillende activiteiten zoals de city tour en de hospitality games werden er ook masterclasses gegeven. Uiteraard kon een masterclass over wijn niet uitblijven. Na een kleine introductie over wijn werd de theorie in de praktijk gebracht door het proeven van een aantal verschillende wijnen.

SOMP
Ook deze eerste dinsdag van de nieuwe module is het weer zo ver, het is tijd voor de volgende Start of The Module Party (SOMP). Dit keer gaan we terug naar de tijd van de gabbers. Laat alle joggingbroeken en trainingsjacks maar tevoorschijn komen.

Derde introductieproeverij
Na veel interesse in de eerste twee introductieproeverijen willen wij ook de studenten van de februari-instroom kennis laten maken met Wijnvereniging Dionysus. Op donderdag 8 februari zal Kevin Balkema, oud bestuurslid van de vereniging, de geïnteresseerden meenemen naar zowel de oude als de nieuwe wijnwereld. Uiteraard zullen de verschillen tussen deze “werelden” ook aan bod komen.

Dames en Heren uitje
Traditiegetrouw gaan eenmaal per jaar de dames en de heren apart van elkaar een leuke activiteit doen. De eventcommissie is momenteel druk bezig met de organisatie. Echter blijven de activiteiten altijd tot het laatste moment een verrassing, deze kan ik u dus helaas nog niet vertellen.

Gastronomie uitje
Na het jaarafsluitend diner is het tijd voor een volgende gastronomische activiteit. Ook deze commissie is druk bezig met de organisatie hiervan. In de volgende nieuwsbrief zal ik dan ook nog even terugkomen op dit aankomende gastronomie uitje.

Na de zeer succesvolle editie vorig jaar gaan wij ook dit jaar weer een wijnfair organiseren. Momenteel staat deze gepland op 3 juni. De fair zal wederom plaatsvinden bij restaurant Sems en de eerste standhouders hebben zich al ingeschreven. Uiteraard houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen rondom de Wijnfair 2018.

Hopende u met bovenstaande informatie voldoende te hebben geïnformeerd over de stand van zaken van Wijnvereniging Dionysus. Mocht u naar aanleiding van deze nieuwsbrief vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.

Naomi Koppen