Nieuwsbrief 3 – 2014/2015

Langzaam maar zeker maakt de winter plaats voor de lente. De terrassen stromen weer vol op de dagen dat de zon zich laat zien en wij van Wijnvereniging Dionysus dromen al stiekem van de wijnreis naar de Loire die aanstaande is. Naast deze fantastische reis die nog in het verschiet ligt, staat er nog een aantal andere evenementen gepland waar we naar uit kijken zoals bijvoorbeeld het jaarlijkse gala en de roséproeverij. Ik zal u in deze nieuwsbrief wederom inlichten over wat er te komen staat voor Dionysus in de derde periode, maar eerst zal ik u bijpraten over wat wij in de afgelopen tijd hebben gedaan.

Wij hebben weer een aantal sprekers mogen verwelkomen in het wijnlokaal. De eerste proeverij werd gegeven door António Quadrado. Met al zijn ervaring als horecaondernemer, maître en sommelier heeft hij de beginnersgroep verteld hoe je analytisch kunt proeven en heeft hij de algemene wijnkennis van de groep uitgebreid.
Onno Kleyn, schrijver en gerenommeerd columnist van de Volkskrant, heeft de tweede proeverij van de module verzorgd. Deze proeverij is gegeven aan de gevorderden groep en het onderwerp was Italië.
Edwin Raben, één van de beste sommeliers van Nederland, heeft een groep van zowel beginners als gevorderden een proeverij gegeven over het wijngebied de Bordeaux. Deze proeverij is aangeboden aan de Wijnvereniging door het bedrijf Sopexa, waar wij uiteraard zeer dankbaar voor zijn.

Dit jaar heeft wederom het dames- en herenuitje plaatsgevonden. Het evenement waarbij mannen en vrouwen apart op een uitje gaan, om aan het einde van de avond door middel van een zware wedstrijd tot een winnaar te komen. Dit jaar hebben de heren een bierproeverij bijgewoond in de Markies en de dames hebben een spoedcursus salsadansen gekregen. Hierna zijn beide geslachten samengekomen in Shooters, waar de dames de winst (voor het eerst in de geschiedenis) naar zich hebben toegetrokken en de beker in ontvangst hebben mogen nemen. Deze beker zal nog een lange tijd te bewonderen zijn in Feestcafé Shooters.

De laatste SoMP van het jaar stond in het thema van de ruimtevaart en het heelal. Het thema luidde ‘Houston, we have a party’. Op deze avond hebben we veel vreemde verschijningen voorbij zien komen en het werd al redelijk vroeg op de avond evident dat de gehele voorraad aluminiumfolie en glow in the dark sterren van Leeuwarden door onze vereniging opgekocht was.

Verkiezing Friese Onderneming van het Jaar
Jaarlijks wordt op een unieke locatie de verkiezing ‘Friese Onderneming van het Jaar’ georganiseerd. Het is een prestigieuze prijs om te winnen voor een bedrijf en dit jaar vond de verkiezing plaats op het terrein van de kazerne in Havelte. Ieder jaar zoekt de organisatie van dit evenement geschikte gastheren en gastvrouwen. Dit jaar hebben wij met de vereniging geholpen om dit evenement tot een succes te maken. Naast dat wij hier hosts zijn geweest, hebben we ook een aantal podia met presentaties gecoördineerd en hebben twee mensen geholpen bij de live-uitzending van Omrop Fryslân.

Een evenement dat wij na een zeer succesvolle eerste editie dit jaar zeker wilden herhalen was de ouderdag. Dit jaar hebben wij wederom een grote hoeveelheid ouders van onze leden mogen verwelkomen in Stenden en bij Spinoza. Op deze avond hebben de leden de ouders inzicht gegeven in wat hun kinderen allemaal doen en meemaken bij onze vereniging.

Profileringsfonds
Besturen hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om de band met Stenden zo sterk mogelijk te maken, om op deze manier zoveel mogelijk voor elkaar te kunnen betekenen. Zoals jullie weten is Dionysus tegenwoordig op elke open dag, selectiedag en Study Startweek te vinden. Aan het einde van het vorige collegejaar hebben wij u kunnen mededelen dat wij nu ook verbonden zijn aan Stenden. Dit jaar hebben wij getracht nog meer uit de band met Stenden te halen, ook voor de komende jaren. Na een aantal gesprekken heeft dit geresulteerd in het feit dat wij vanaf collegejaar 2015/2016 in de statuten van Stenden opgenomen worden. Hiernaast kunnen de nog aan te kondigen bestuursleden van het volgende collegejaar voor het eerst aanspraak maken op bestuursbeurzen vanuit het Profileringsfonds van Stenden.

De reis waar de wijnreiscommissie al een jaar naar toewerkt staat voor de deur. Begin mei zullen wij vertrekken naar de Loire om hier een week lang rond te reizen tussen een variëteit aan wijnhuizen. We zullen ongetwijfeld veel verschillende wijnen te proeven krijgen en een aantal van deze wijnen zal ook zeker geïmporteerd worden. Wij verwachten een grandioze week vol met wijnproeven, feestjes en uiteraard gezelligheid.

Na het dames- en herenuitje dient zich uiteraard een avond aan waar de beide geslachten zich kunnen verzoenen. Op het gala wordt de vijandigheid van het dames- en herenuitje weer vergeten door de charme van een vrouw in haar baljurk en de welgemanierdheid van de heer in zijn smoking. Een traditionele dans gepaard aan een smaakvol drankje en goede muziek zijn de perfecte ingrediënten voor een geweldige avond en dat zal dit ook zeker worden.

Traditiegetrouw is de laatste proeverij van het jaar een roséproeverij. Dit is een proeverij voor zowel beginners als gevorderden die wij ieder jaar organiseren op het binnenplein bij onze sponsor Eetcafé Spinoza. Hier hebben wij vorig jaar zowel een groot aantal leden als een aantal relaties van de vereniging mogen verwelkomen en wij hopen hier natuurlijk dit jaar een minstens even groot succes van te maken.

Oud-ledenactiviteit in Amsterdam
Na de champagneproeverij in Leeuwarden, zal er dit jaar een tweede oud ledenactiviteit plaatsvinden. Deze tweede activiteit zal in Amsterdam zijn, om deze activiteit ook bereikbaar te maken voor mensen uit de randstad. Hier hopen we naast veel van onze oud leden natuurlijk een groot deel van onze huidige leden te zien.

De laatste module zal in het teken staan van de wijnreis, een aantal interessante proeverijen en uiteraard het evenement met de oud leden in Amsterdam. Met een grote reis voor de boeg en een nog drukke module voor ons kunnen de mouwen nog even opgestroopt worden. U houdt nog één nieuwsbrief van mij tegoed, tot die tijd: al het beste!

Peter Giebels