Nieuwsbrief 4 – 2014/2015

Het jaar van de vereniging zit er al weer op en dit is de laatste nieuwsbrief die u zult ontvangen van het bestuur van collegejaar 2014/2015. De laatste module heeft bol gestaan van proeverijen, uitstapjes en feesten. Vier proeverijen hebben plaatsgevonden in het wijnlokaal van Stenden en ook zijn we op wijnreis naar de Loire geweest. Na op deze reis te zijn geweest, stond er echter nog een uitje gepland en zijn we een hele dag in Sneek geweest voor gastronomie-gerelateerde activiteiten. Ook kunnen we melden dat het gala een groot succes was, evenals de tweede oud ledenactiviteit van dit jaar. Hieronder zal ik u voor de laatste keer van dit collegejaar bijpraten over onze vereniging.

De eerste proeverij voor de gevorderden werd gegeven door Maurice de Koninck. Hij heeft ons een variëteit aan wijnen afkomstig uit de Loire laten proeven, waardoor wij nog beter voorbereid op wijnreis konden gaan. De tweede gevorderden proeverij is gegeven door Jesse Vermeer. Het thema van deze proeverij was Spaanstalige landen. Hij heeft ons hier wijnen laten proeven uit landen zoals Argentinië, Chili en natuurlijk Spanje. De laatste proeverij voor de gevorderden heeft Ernest Lefebvre voor zijn rekening genomen. Hij heeft ons verteld hoe het is om te ondernemen in de wijnwereld en ook heeft hij ons verteld over de ervaringen die hij heeft opgedaan in zijn wijncafé.

De beginnersgroep had uiteraard ook nog een proeverij tegoed en hierbij wilden wij hen graag een thema geven wat nog niet eerder behandeld was. Dit is ook gelukt en Geert Jan Cazemier heeft voor het eerst Griekenland behandeld. Dit was voor velen het eerst dat ze Griekse wijn proefden en zodanig ook een bijzondere ervaring.

Wijnreis Loire
Eind april zijn we net zoals voorgaande jaren naar Frankrijk gegaan om een wijngebied te bezoeken. Dit jaar was de Loire aan de beurt. Door het harde werk van de wijnreiscommissie hebben er veel verschillende verschillende activiteiten in dit prachtige wijngebied plaatsgevonden. Daarnaast zijn we dit jaar, als aanvulling op de wijnproeverijen, naar de destilleerderij van Cointreau gegaan. Gedurende de hele week hebben we op een keurige camping kunnen verblijven. Ook was er nog tijd om twee prachtige Franse steden aan te doen: Troyes en dit jaar ook weer Parijs.

Gastronomie uitje Sneek
Na de wijnreis hadden wij nog niet genoeg van gastronomische uitstapjes. Om deze reden heeft de gastronomie commissie een hele dag uitgewerkt in Sneek. Hier zijn we met een aantal leden naar Weduwe Joustra geweest voor een likeurenproeverij, waarna we in de Walrus hebben gegeten. De dag hebben we afgesloten met een wijnproeverij van Hanno Schüller in Lokaal 55.

Dit jaar vond het gala plaats in Fire Palace. De eventcommissie heeft er alles aan gedaan om dit tot een memorabele avond te maken. Mede dankzij de geweldige openingsact en de prachtige versiering ging de avond goed van start. Hierna is er nog tot in de late uurtjes gedanst door de dames en heren van onze vereniging.

Oud-ledenactiviteit Amsterdam
Net als het voorgaande jaar heeft de oud ledencommissie een borrel georganiseerd in Amsterdam. Dit jaar was er echter ook een proeverij in de vorm van een wedstrijd. In een gezellig café in Amsterdam hebben oud leden elkaar weer kunnen zien en hebben de huidige leden ook de oud leden leren kennen die onze vereniging rijk is.

Icarius Wine Award
Dit jaar mogen wij weer tot ons genoegen melden dat een (oud)lid van ons genomineerd is voor de Icarius Wine Award. Ditmaal is de eer aan Renate Overhorst. Wij zijn erg trots dat de verworven wijnkennis van onze leden niet onopgemerkt blijft.

De laatste proeverij was, zoals ieder jaar, de roséproeverij bij Eetcafé Spinoza. Deze proeverij is gegeven door onze trouwe sponsor Wijnkoperij Wielinga. Mede-eigenaar Diederik Pool heeft ons vijf mooie roséwijnen laten proeven. Hierna hebben wij kunnen genieten van een barbecuemaltijd die gesponsord werd door Spinoza. Ook heeft de gastronomie commissie een heel speenvarken boven de barbecue gehangen, die we daarna onder het genot van roséwijnen hebben kunnen opeten.

Bestuur collegejaar 2015/2016
Met trots kunnen wij melden dat het gelukt is een gemotiveerd bestuur te formeren voor het komende collegejaar. De opstelling van collegejaar 2015/2016 zal zijn:

Voorzitter: Jonathan Nieuwenweg
Vicevoorzitter: Nico Leusink
Secretaris: Nikki Wilms
Penningmeester: Sanne van Emous
Algemeen lid: Nina Grillet

Study Start Week
In de Study Start Week zal de vereniging dit jaar heel erg aanwezig zijn. Gedurende de hele week zijn wij bij alle activiteiten van de nieuwe hotelschoolstudenten te vinden. We zullen net als vorig jaar in totaal negen proeverijen geven aan alle nieuwe hotello’s, de sportdag zal wederom door ons gecoördineerd worden en ook bij de feesten zullen we aanwezig zijn.

De eerste SoMP van het jaar is bij uitstek de kans om gezellig met al onze leden kennis te maken. Het zal zoals altijd plaatsvinden op de eerste dinsdag van de module in Feestcafé Shooters. Met dit feest zullen wij het collegejaar op een Dionysus-waardige manier inluiden!

In de eerste collegeweek is er een try-out proeverij voor degenen die nog twijfelen of ze lid willen worden van onze mooie vereniging. Hier kan men voor een laag bedrag deelnemen aan een proeverij in het wijnlokaal, om zo te zien wat onze vereniging inhoudt. We hopen hier uiteraard veel nieuwe gezichten te zien.

Gezamenlijke proeverij Wijnkoperij Wielinga
De eerste officiële proeverij voor onze leden is dit jaar bij Wijnkoperij Wielinga. Vorig jaar waren er bij deze proeverij maar liefst 50 wijnen die geproefd ‘konden’ worden. Deze proeverij is voor ons ieder jaar ook een verrassing, dus we zijn zeer benieuwd wat er dit jaar zal gebeuren.

Bestuurswissel
Op 8 september vindt de bestuurswissel plaats waar wij als bestuur collegejaar 2014/2015 zullen aftreden en het nieuwe bestuur officieel ingehamerd zal worden. Op deze bestuurswissel zullen wij het stokje overdragen aan onze opvolgers en hier zullen zij tevens bekendmaken wat zij van plan zijn het komende jaar neer te zetten om onze vereniging nog mooier te maken.

Dit was al de vierde en tevens laatste nieuwsbrief die ik u heb mogen versturen als voorzitter van Wijnvereniging Dionysus. Het was mij een eer om deze functie te mogen vervullen en wij als bestuur zijn trots dat we een jaar lang in dienst van de vereniging hebben mogen werken aan een aantal fantastische dingen met u hebben mogen organiseren. Met veel vertrouwen dragen wij het stokje na de vakantie over aan een zeer competente nieuwe groep mensen en vanaf dat moment zal Jonathan Nieuwenweg u iedere module op de hoogte houden.

Namens het bestuur van collegejaar 2014/2015 danken wij u als relatie voor uw betrokkenheid bij onze vereniging en wij hopen dat u net zoals wij nog vele jaren betrokken blijft bij deze vereniging. Voor nu wens ik u een fantastische zomervakantie toe en hopelijk tot snel!

Names het bestuur van Wijnvereniging Dionysus,
Peter Giebels