Nieuwsbrief 4 2015/2016

Nu het collegejaar 2015/2016 alweer voorbij is, is het alweer tijd voor de laatste nieuwsbrief van dit collegejaar. In deze nieuwsbrief zal ik u informeren over de laatste activiteiten van het afgelopen jaar, en de eerste activiteiten van het huidige collegejaar.

De eerste proeverij van deze module was op dinsdag 5 April. Jeroen Meppelink, de eigenaar van Sems in Leeuwarden, heeft ons alvast kennis laten maken met de wijnen uit de Bourgogne. Hij heeft een aantal prachtige wijnen laten proeven die gelukkig goed in de smaak vielen. Ook was het een uitstekende introductie voor de wijnreis naar de Bourgogne die een maand later zou beginnen. De tweede proeverij was een internationale proeverij voor de internationale studenten in Leeuwarden. De proeverij was druk bezocht en mensen reageerden enthousiast op het feit dat we aankomend jaar meerdere internationale proeverijen gaan geven.

Op 10 mei kwam Chino Tonin naar Leeuwarden om ons meer te leren over de wijnen uit zijn geboorteregio Friuli, in het Noorden in Italië. De regio is relatief onbekend maar gelukkig had Chino een aantal mooie wijnen mee om zijn verhaal te ondersteunen. Een week later, op 17 mei, kwam Willemijn de Kleijn vanuit het zuiden van Nederland naar Leeuwarden om een proeverij te geven over de Nieuw-Zeelandse wijnen van het huis Villa Maria. Wij waren Willemijn de Kleijn aan het begin van het jaar tegen gekomen toen wij op de Horecava waren.

Ook dit jaar zijn wij traditiegetrouw in de meivakantie weer een week weggeweest om één van de wijnregio’s in Frankrijk te bezoeken. Dit jaar zijn we naar de Bourgogne geweest. Na het harde werk van de wijnreiscommissie zijn we weer naar meerdere mooie wijnhuizen geweest, hebben we meerdere stadjes en dorpjes bezocht, hebben we heerlijk gebarbecued, maar hebben we het bovenal ontzettend gezellig gehad. We sliepen deze keer in een soort  grote kampeerboerderij, waar weer een aantal kamers in waren gereserveerd voor alle wijn die we mee terug hebben genomen naar Nederland.

Op 20 mei zijn de ouders weer langs geweest om te kijken wat hun kinderen nou allemaal bij Dionysus doen. De avond begon met een drankje in de hotellobby van Stenden, waarna het bestuur van dit jaar een proeverij voor de ouders en leden van Dionysus heeft gegeven. Na de proeverij hebben we heerlijk gedineerd in restaurant Wannee, waarna we met zijn allen richting Sems zijn gelopen, waar wij elke dinsdagavond normaal met de vereniging borrelen. Om de avond helemaal compleet te maken zijn we de avond af gaan sluiten in Shooters.

Gastronomische activiteit
De tweede gastronomische activiteit van dit jaar vond plaats op 24 mei. Johannes Hoekstra, de slager van slagerij de Schrans heeft ons in de demo keuken op Stenden laten zien hoe je een lam uitbeent. De gastronomie commissie had lekkere hapjes gemaakt die we samen met het lamsvlees konden eten.

Op 31 mei zag iedereen er weer prachtig uit tijdens ons Gala, wat dit jaar bij Café de Bak, in de oude gevangenis werd gehouden. De eventcie had deze oude gevangenis van buiten en van binnen prachtig aangekleed. Ook waren er via een beamer mooie herinneringen van afgelopen jaar te zien.

Icarius Wine award
Op 10 juni, tijdens de diploma uitreiking van International Hotel Management, mochten wij als Dionysus samen met Brenda de Zwaan en Douwe Wiersma de genomineerden voor de Icarius Wine Award bekend maken. De genomineerden waren Jan Jaap Altenburg en Jordi van den Bosch. Wij zijn ontzettend trots op Jordi, een oud secretaris van Wijnvereniging Dionysus. We hebben samen met de genomineerden een fles champagne gesabreerd op het podium tijdens de diploma uitreiking.

Op vrijdag 13 juni was het helaas al weer tijd voor de laatste proeverij van het jaar. Traditiegetrouw is dit een roséproeverij met een barbecue. Dit jaar was de barbecue bij onze vaste borrellocatie: Sems. De roséproeverij werd gegeven door onze andere sponsor: wijnwinkel Wielinga. Het eten en de wijn was heerlijk en het was een mooie afsluiting van een mooi jaar.

Study Startweek
Op maandag 29 augustus begon de Studiestartweek. Tijdens deze week heeft Dionysus weer met meerdere activiteiten geholpen. We hebben meegeholpen met de registratie van studenten, wijn- en cocktailproeverijen gegeven, geholpen met de sportdag en uiteraard hebben we samen met het promotieteam van Dionysus nieuwe leden geworven. Het was weer een leuke en productieve week en wij wensen alle nieuwe studenten in Leeuwarden een mooie tijd toe.

Introproeverij
Op donderdag 8 september was de eerste introductieproeverij voor de nieuwe studenten in Leeuwarden. Brenda de Zwaan, de wijndocente van de hotelschool, heeft de studenten laten zien hoe de proeverijen van Dionysus er uit zien. De proeverij was druk bezocht en we hebben weer een mooi aantal nieuwe leden in kunnen schrijven.

Bestuur collegejaar 2016/2017

Wij als bestuur zijn trots om het bestuur van collegejaar 2016/2017 aan te mogen kondigen.

Voorzitter: Puk Ubas

Vicevoorziter: Romy Duivenvoorden

Secretaris: Kevin Balkema

Penningmeester: Frenky van Zeelst

Wij hebben een bestuur weten te vormen waarvan wij denken dat zij het aankomende jaar tot een succesvol jaar weten te maken en uiteraard wensen wij ze enorm veel succes.

Proeverij bij Wielinga
Dinsdag 13 september zal de eerste proeverij voor de leden weer plaatsvinden. Tijdens deze proeverij zullen de leden kennis maken met onze sponsor: Wijnwinkel Wielinga. Ook hebben ze de kans elkaar te leren kennen.

Bestuurswissel en ALV I
Na de proeverij bij Wielinga is het weer tijd voor de eerste ALV van het collegejaar 2016/2017. Tijdens deze ALV zal het huidige bestuur afscheid nemen en het nieuwe bestuur ingehamerd worden. Ook zal het nieuwe bestuur haar plannen voor het komende jaar bespreken. Aansluitend aan de ALV zal de eerste borrel van dit jaar weer plaatsvinden.

Dit was alweer de laatste nieuwsbrief die ik als voorzitter voor u heb mogen schrijven. Ik wil u namens mijn hele bestuur bedanken voor alle samenwerkingen dit jaar. Wij hopen dat deze samenwerking nog vele jaren stand mag houden. Ik spreek namens ons allemaal als ik zeg dat wij een geweldig leuk en leerzaam jaar hebben gehad. De nieuwe voorzitster, Puk Ubas, zal u vanaf nu middels deze nieuwsbrief op de hoogte houden van de stand van zaken.